Dana MrKichdoor Dana Mrkich
Deze Maaneclips in Ram die dinsdagmiddag plaats vindt, is al dagenlang aan het opbouwen, zeker indien je belangrijke punten of planeten hebt in de buurt van 12-18 graden in je geboortekaart.
Maaneclipsen gaan vaak over innerlijke verschuivingen, bewustwording en dingen die aan het licht komen, die voordien niet geweten waren. Deze eclips is conjunct met Uranus, dus hij zou je met iets heel onverwachts kunnen uit het veld slaan. Of hij zou je ook alleen maar even een kleine schommeling kunnen geven, met het bijhorende besef dat je blij verrast bent te merken hoever je nu gekomen bent, dat dingen je niet langer uit je centrum halen zoals vroeger.
Uranus triggert ook onze rebelse kant die vrijheid nodig heeft, die zich wil losmaken van alle situaties die ons het gevoel gaven gebonden, vast of beperkt gehouden te zijn. We moeten nu goed letten op onze emotionele reacties, omdat dit niet alleen plaats vindt in de impulsieve Ram, maar het ook een Grote Vuur-driehoek is om U tegen te zeggen! Mars staat in Boogschutter, en Jupiter in Leeuw, en dat voegt nog wat extra kruit toe aan een vuur dat al kraakt van elektriciteit! Je zou je kunnen voelen alsof iemand dat vuur onder jou heeft aangestoken, om je aan te sporen nog niet ontdekt potentieel in jezelf te zien, en om je te triggeren om je leven en hoe je dat leeft in vraag te gaan stellen.Als je dit voelt, voel je dit waarschijnlijk niet op een dromerige, waterige manier, maar op een dringende 'Ik moet NU in actie komen, ga uit mijn weg!!!' manier.
Met Uranus in het spel – en de Grote Vuurdriehoek – moeten we specifiek alert zijn om geen woede of frustratie naar de dichtsbijstaande onschuldige omstaander te projecteren, of in de hitte van het moment weg te lopen van onze thuis/familie/job/relatie – en zal er veel hitte/innerlijk vuur/explosiviteit/woede/frustratie/irritatie/vluchtigheid/passie opgerakeld worden door deze vuur-energie.
We kunnen even halt houden en deze invloed gebruiken om te checken waar we uit balans zijn, of waar we ons uit balans voelen. Waar verwaarlozen we we onze behoeften/dromen/verlangens/vuur/creativiteit/potentieel, en wat kunnen we daaraan doen? Hoe willen we deze energie en passie en vuur dat in ons ontwaakt het best tot uiting brengen? Moeten we ons perspectief verschuiven? Moeten we het met onze baas of partner eens hebben over een verandering in onze planning, om meer tijd te krijgen om te doen wat we naar ons gevoel nodig hebben of willen doen?Dancer of light
Niets hiervan is makkelijk. Deze eclips en de driehoek staat op mijn Cheiron, dus voor mij voelt het alsof ik heen en weer ga in verband met alle overblijvende oude kwetsuren/oude overtuigingen die zeggen: 'Voel je dit? Ja? Wat ga je er dan aan doen?' Het is heel moeilijk om gewoon te ademen (en ik kan niet zeggen dat ik dat geleerd heb met al dat loslaten van emoties onlangs), maar terzelfdertijd voelt het soms goed aan om de innerlijke draak te laten brullen en een jammerklacht af te steken en onze behoeften duidelijk te stellen!
De vraag voor ons allen is nu: hoe deze energie positief gebruiken, in plaats van destructief voor onszelf of anderen. Op globaal/politiek gebied is er veel projectie aan de gang, verhitte projectie, en als mijn persoonlijke projecties me aan één ding hebben herinnerd, dan is het aan dit wel: ook al voelt het tijdelijk goed om emoties los te laten door het er allemaal eens uit te gooien, toch blijft uiteindelijk de bron van al die emoties binnen in ons aanwezig, tot we ze hebben aangepakt.
Ongehealde innerlijke woede schept zoveel uiterlijk conflict en geweld, wat op zijn beurt de woede van de gemeenschap triggert, en de vicieuze cirkel gaat alsmaar rond, het is een natuurlijke menselijke reactie om kwaad te zijn over wat onmenselijk is, en toch is kwaad blijven een vicieuze cirkel. Woede kan zeker een motiverende energie zijn, maar we willen liever gemotiveerd worden door goede daden dan de slechte te voeden.
Wanneer je kwaadheid naar boven voelt komen, keer die dan om, en voel ze als passie. Vraag jezelf: oké, wat zegt dit gevoel me? Welke realiteit/gedrag zou ik nu willen zien/ervaren, in plaats hiervan? Wat kan ik er persoonlijk aan doen? Als ik persoonlijk niets kan doen nu, welke gedachten/gebeden/visioenen/liefde kan ik naar de situatie sturen?
Deze Vuur-driehoek Maaneclips is krachtig en ik vind hem op vele manieren leuk, en ik ben er dankbaar om, maar in een ander opzicht is het nu zeker een tijd om je temperament wat te dimmen, jezelf even diep laten inademen vooraleer je helemaal loos zou gaan of impulsieve acties zou ondernemen (zeker doordat de Mercurius retrograde de dingen een beetje lastig maakt wat communicatie betreft), en tenslotte: zoek binnen in jou naar de ware bron van wat je voelt.
Als er voortdurend vuur explodeert in jou, is dat excellent – maar zoek uit welke emotie/droom/kwetsuur/verlangen/behoefte er binnen in jou naar aandacht, expressie of balans zoekt.
Hoe voel jij je?
Dana Mrkich
vert. Fran Tielemans