Afgelopen donderdag presenteerde Jan Rotmans zijn nieuwe boek
Verandering van Tijdperk. Nederland kantelt.
In de zomermaanden heb ik samen met Jan en Helen Toxopeus het hoofdstuk
over de financiële sector voor dit boek geschreven. Dit was een
interessante en leerzame exercitie omdat we alledrie verschillende
specialisaties hebben en soms wat verschillen in radicaalheid. Wat ik
erg aan Jan waardeer, is (naast zijn inhoudelijke kennis) zijn moed om
zijn radicale inzichten in het publieke debat te verkondigen. Dat is
lang niet iedereen gegeven.
Op deze blog
probeer ik zelf parrhesia – παρρησία – te beoefenen. Dit betekent
zoiets als vrijmoedig waarheidspreken, dus zonder jargon en los van
machtsstructuren. Parrhesia stamt uit de Griekse Oudheid. Foucault
analyseert dit begrip in zijn boek
De Moed tot Waarheid in
detail en concludeert dat parrhesia langzaam maar zeker verloren is
gegaan in het publieke en politieke domein. Jan Rotmans doet wat mij
betreft een geslaagde poging om dit proces te keren door simpelweg te
benoemen wat er gaande is en uit te leggen hoe radicale oplossingen
geïmplementeerd kunnen worden.
Gisteren heb ik Verandering van Tijdperk in
zijn geheel gelezen. Twee dingen wil ik hier opmerken. Ten eerste
Rotmans' notie van macht. De afgelopen jaren heb ik mij geregeld
geërgerd aan allerlei weldoeners, wereldverbeteraars en
duurzaamheidsdenkers die angst hebben het machtspodium te betreden en/of
macht afdoen als iets ouderwets. Nooit kon ik echt helder uitleggen
waarom macht wel belangrijk is, en zelfs positief kan zijn. Rotmans'
uitleg was voor mij verhelderend (pagina 43):
'Macht
heeft binnen de nieuwe orde een negatieve connotatie, omdat het wordt
geassocieerd met de oude orde. Het wordt door de nieuwe orde gezien als
negatief, behoudend of zelfs eng, maar macht kan ook in positieve zin
worden aangewend. We onderscheiden verschillende soorten macht: (1)
gevestigde macht; (2) destructieve macht; (3) innovatieve macht; en (4)
transformatieve macht. De eerste twee spreken voor zich. Met innovatieve
macht bedoelen we het ontdekken of creëren van nieuwe hulpbronnen. En
transformatieve macht is het vermogen om de verdeling van hulpbronnen te
veranderen.'
De
laatste twee zijn volgens Rotmans noodzakelijk om de transitie naar een
duurzame samenleving te versnellen. Vooral de transformatieve macht is
nu belangrijk en dat vraagt onder andere om (betere) samenwerking,
kennis delen en samen ontwikkelen, slimmere organisaties, het opheffen
van organisaties die erop gericht zijn zichzelf in stand te houden,
lobbymacht organiseren en nieuwe vormen innovatieve vormen van
financiering ontwikkelen en stimuleren.
Een
tweede punt dat ik hier wil aanstippen is Rotmans' verhaal over zijn
persoonlijke ervaring met het onderwijs. Hij zegt dat hij zich altijd out of place en out of time voelde (pagina 52):
'Nooit
paste ik in het schoolsysteem, nooit werd ik echt geraakt en
gestimuleerd, eerder afgeremd en gedemotiveerd. . . Pas na mijn
schooltijd kon ik voluit gaan. . . Het gaat ook niet zozeer om mijn
geval, maar ik wil hiermee illustreren dat de potentie van veel
leerlingen in dit systeem onderbenut blijft. En dat gaat ten koste van
het plezier en de motivatie en dat is zonde.'
In
dit betoog herken ik mijzelf. Ook ik vond school vaak saai, onzinnig en
afremmend. Helaas kom ik nog steeds jongeren tegen die dezelfde
ervaring hebben. Dit probleem is dus niet opgelost en mogelijk zelfs
verergerd. Een radicale verandering van het onderwijs is nu nodig.
Rotmans stelt dat de volgende uitgangspunten voor het onderwijs 3.0
voor: leraar en leerling centraal; persoonsgerichte ontwikkeling;
ruimte voor professionals; balans tussen kennis en competentie;
stimulerend en motiverend; zo weinig mogelijk bureaucratie. Dit betekent
dat er veel meer vrijheid moet komen om zelf onderwijs op te zetten.
Scholen en met name leraren zouden zelf moeten mogen kiezen welke
leermethode er het best bij hun levensvisie en bij hun leerlingen past.
Kortom, een revolutie van onderop is nodig, niet alleen in het
onderwijs, maar in een hele hoop sectoren. Zonder moed gaat dit niet
lukken. Lees Verandering van Tijdperk. Nederland kantelt of bekijk de nederlandkantelt.nl voor meer transitielessen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten