Only a story of deficiency,
which assumes that something fundamental is missing from your core,
would look to other object and people to provide what seems to be missing
door Anouk van der Schans
De
relaties die wij als mensen met elkaar aangaan intrigeren mij enorm. Er
is namelijk iets geks mee aan de hand. Met de liefdesrelatie hierin als
uitschieter. Velen van ons zijn hierin zoekende. We krijgen continu een
beeld voorgeschoteld dat we op zoek moeten naar die ene grote liefde
die jouw compleet maakt. Dit wordt ook letterlijk gezegd in de film
Jerry Maguire: ‘you complete me’. We zoeken iemand anders die ons heel
maakt. Als we verliefd zijn gaan we even helemaal op in die ander en
voel je je even intens compleet en gelukkig.
Maar
na verloop van tijd beginnen we niet meer met open blik naar onze
partner te kijken en hebben we allemaal verwachtingen van hem of haar.
De liefde wordt voorwaardelijk. De ander moet jouw behoeften vervullen.
En dit zijn meestal behoeften ontstaan als gevolg van oude pijn in onze
jeugd. Deze behoeften komen voort uit de illusie dat je niet goed bent
zoals je bent. De waarheid is echter dat je al compleet bent. En als je
niets van de ander nodig hebt is er overvloed. Het is dan dus niet zo
dat je alleen gaat zijn, want de liefde gaat hierdoor juist rijkelijk
stromen.
Dit
geldt ook voor de relatie met je kinderen. Ben je in staat niet je
eigen behoeften en verlangens op hen te projecteren? Durf je hen te
laten zijn wie zij zijn? Vertrouwen te hebben dat het pad dat zij
bewandelen voor hun het juiste pad is en je daar niets aan hoeft te doen
of te veranderen?
Ons
eigen onvermogen om met pijn om te gaan wordt vaak op onze kinderen
geprojecteerd. Dus gaan we als ons kind een slecht rapport heeft of
gepest wordt op hoge poten verhaal houden bij school, andere ouders etc.
We leven in een maatschappij die gericht is in het oplossen van
pijnlijke emoties. Gevoelens van boosheid, angst en verdriet is geen
ruimte voor. Als ouder wil je dat je kind deze gevoelens niet hoeft te
ervaren en wil je ze voor ze wegnemen. We voelen ons hulpeloosheid omdat
we de pijn niet kunnen verzachten. Dit alles bevordert echter juist het
onvermogen van het kind om pijn te verdragen.
Hoe
zou het zijn als je je kind laat zien dat deze gevoelens er gewoon
mogen zijn. Dat ze als een golf zijn die vanzelf weer wegebt. Het kind
proberen te overtuigen dat bijvoorbeeld z’n angst onnodig is geeft
alleen maar meer spanning. Want behalve dat hij dan deze angst voelt zeg
jij ook nog eens dat het niet nodig is deze te voelen. Veel ouders
zeggen dan bijvoorbeeld ‘er is niets aan de hand’. Maar voor je kind is
er wel degelijk iets aan de hand en ontken je hiermee zijn gevoelens. Om
in harmonie te zijn met onze gevoelens is het essentieel om stil te
worden. Zodat je kind bewust wordt van z’n gevoelens en ze er durft te
laten zijn. Wetend dat als hij rustig blijft doorademen het weer
overgaat. Het mooiste wat je je kind kunt meegeven is dat hij leert
kijken naar al z’n gevoelens zonder zich ermee te identificeren. Op deze
manier geef je het kind de kracht en het vertrouwen dat hij z’n
gevoelens aan kan. Waardoor hij kan ervaren dat hij zijn gevoelens niet
is!
Zoals Greg Anderson zei:
‘De
relatie die we hebben met onszelf, beïnvloedt in hoge mate de relatie
die we hebben met de wereld’. Bewustwording van het feit dat iedere
relatie een spiegel is van je eigen kijk op de wereld zal al je relaties
transformeren tot spirituele relaties. Dan worden je liefdespartner en
kinderen namelijk je grootste leermeesters die je helpen gewaar te
worden van je natuurlijke staat, die liefdevol en helder is.
Aan
jou de uitnodiging om je steeds bewuster te worden van wie je in
werkelijkheid bent. Zodat je van hieruit liefdevolle relaties kunt
aangaan met de mensen om je heen.
Mijn naam is Anouk van der Schans en ik ben werkzaam als adviseur, coach, spreker en blogger over bewustzijn en verandering.
De
onderwerpen onderwijs en opvoeding houden mij al jaren bezig. Dit is
begonnen vanuit mijn interesse in psychologie: ‘wat maakt iemand tot wie
hij is?’ Naarmate mijn persoonlijke reis zich echter verder voltrekt en
ik ervaar dat we vaak wie we zijn verwarren met wat we doen (zie ook
mijn blog: doen of zijn) is deze interesse in onderwijs en opvoeding
alleen maar sterker geworden. Het baart me dan ook zorgen hoe steeds
meer kinderen labels (AHDH, dyslexie, autisme, hoogbegaafd etc.)
krijgen. Dit is immers niet wat/wie het kind in essentie is. Mijn missie
is mensen (leerkrachten, opvoeders, etc.) hiervan bewust te maken zodat
het kind zich echt gezien voelt en de ruimte ervaart zich te
ontwikkelen in een richting die bij het kind past.
Persoonlijke website
Geen opmerkingen:
Een reactie posten