Ben jij er voor je kinderen?
Door Dr. Lisa Firestone. Nederlandse vertaling door Richard, voor Nieuwetijdskind.com ©2014
Recent
onderzoek
van gezinnen in fast food restaurants toont aan dat 70 procent van de
ouders tijdens de maaltijd afgeleid zijn door hun mobieltjes.
Ondertussen klaagden en misdroegen de kinderen zich, ze waren in een
vervelende bui en gooiden zelfs met eten naar hun ouders. Het gebruik
van smartphones is zo erg toegenomen, mensen zijn nauwelijks nog in
staat om hun maaltijd te nuttigen zonder te sms’en, twitteren of te
internetten. Inloggen op Facebook betekent vaak uitloggen van welke
interactie dan ook met degene met wie je aan tafel zit. We moeten ons
echt gaan afvragen wat zo’n enorme afleiding voor gevolgen heeft voor de
volgende generatie.
Van
begin af aan hebben baby’s de aandacht van de ouders nodig, niet alleen
om te overleven, maar ook om goed te gedijen. Opvoeden betekent niet
enkel voorzien in de behoeften van het kind door het eten en kleren te
geven en luiers te verschonen. De uitkomsten van
experimenten
in de jaren zeventig - geleid door beroemde onderzoekers naar
ontwikkelingen van kinderen – laten duidelijk zien wat de schadelijke
effecten zijn op emotioneel en sociaal vlak en welke impact het heeft op
de verdere ontwikkeling van het kind als de moeder niet langer meer om
het kind geeft. Andere
studies
hebben aangetoond dat afspiegeling van genegenheid, waarbij de moeder
met haar kind communiceert met een hoge mate van aandacht, gevoeligheid
en respons resulteert in baby’s die hoog scoren op prosociaal gedrag en
sociale verwachtingen, terwijl kinderen wier moeders communiceren met
een lage mate van aandacht, gevoeligheid en respons ook lager scoren op
prosociaal gedrag en sociale verwachtingen. Denk eens aan de lege blik
die je op je mobiel werpt. Hoe vaak kijkt je kind niet naar je in
afwachting van response, als je eigen gezicht uitdrukkingsloos is of
wanneer je duidelijk naar iemand anders reageert?
Kinderen
zoeken mogelijke respons. Vanaf de geboorte spiegelen zij zich gelijk
al aan de expressies van hun ouders. Ze kijken in je ogen, wachtende op
een reactie Deze respons zorgt voor verbindingen tussen de hersencellen
en neuronen. De verbindingen resulteren in expressies bij het kind, de
expressies vanuit zijn belevingswereld. Een goed afgestemde reactie van
de ouder of de verzorger stelt het kind in staat om zich gezien en
veilig te voelen, en het kan zijn eigen sociale vaardigheden
ontwikkelen. Een gebrek aan respons (bijvoorbeeld door ouders die
aanhoudend met hun mobieltjes bezig zijn) leidt tot breuken in hun
hechtingspatronen. Hechtingspatronen zijn ingebouwd in het kind en
dienen later als model in volwassen relaties. De mate van gehechtheid
bepaalt hoe het kind omgaat met zijn sociale behoeften. Kinderen die
genegeerd worden (zoals in de bovengenoemde experimenten) of van wie de
ouders niet op de juiste manier communiceren kunnen ongewenste patronen
ontwikkelen die hen in hun verdere leven parten gaan spelen.
Ouders
die zijn afgeleid door hun mobieltjes zijn nauwelijks afgestemd op hun
kinderen. Hiermee gaan ze voorbij aan het kwetsend effect van het
negeren van de emoties van het kind. Ook het gevoel van eigenwaarde van
het kind wordt hiermee aangetast. Tijdens gesprekken gaven kinderen
blijk van verveling, omdat zij niet in staat waren op te boxen tegen de
aandacht die de ouders hadden voor hun mobieltjes in plaats van voor hun
kinderen. Hun gevoelens t.a.v. de telefoons wisselen tussen
vijandigheid (noemen het “domme telefoons”, en verlangen (concurreren
met de ouders en de telefoon zelf). De kinderen van het fast-food
restaurant werden flink onrustig, steeds rumoeriger en misdroegen zich
om de aandacht van de ouders te krijgen. En wat doen ouders vaak als
reactie op de frustratie van hun kind? Helaas overhandigen zij het kind
hun mobieltje en zo leert het op zijn beurt de sfeer te bederven en zich
af te sluiten, net zoals de ouders het deden.
Volgens de
American Academy of Pediatrics
“brengen kinderen van vandaag gemiddeld zeven uur per dag door met
entertainment media, waaronder tv's, computers, telefoons en andere
elektronische apparaten... Studies hebben aangetoond dat overmatig
mediagebruik kan leiden tot aandachtsproblemen, school problemen,
slaapstoornissen en eetstoornissen en obesitas.” Terwijl sommige
technologieën kunnen helpen met leerproblemen, zijn andere technologieën
een bedreiging voor de vaardigheden van onze kinderen. Televisie
bijvoorbeeld wordt
gelinkt aan aandachtsproblemen bij kinderen. Studies hebben aangetoond dat 1- tot 3-jarigen die blootgesteld zijn aan de tv meer kans op ADHD hebben dan 7-jarigen.
Los
van de risico’s op de ontwikkeling zijn er sociale en psychologische
gevolgen om bij stil te staan. Het “inpluggen” van een kind in de
technologie kan het kind doen leren dat het niet eens een paar minuten
kan verdragen zonder entertainment. Het kan een afhankelijkheid creëren
die hem verder verschuift van vertrouwen op face-to-face menselijke
interactie en zelfs van zijn eigen verbeelding. Bovendien kan dit het
kind wegvoeren van vaardigheden voor een innerlijk bewustzijn
(mindfulness) die zouden moeten leiden naar een gelukkiger en gezonder
leven.
Mindfulness
beschrijft de mentale toestand van het bewustzijn - afstemming of de
gevoeligheid van de ene persoon op de geest van een ander persoon.
Mindfulness helpt mensen om meer te leven in het moment in een langzamer
tempo, met
minder stress en
een betere algemene gezondheid. Als de technologie ons van de
verbinding wegneemt, dan creëren we daarmee een generatie die veel
minder bewust is, egocentrischer, narcistischer, snel verveeld.
Van sociale intelligentievaardigheden wordt verder vermeld dat zij een betere graadmeter zijn voor
succes
in het leven, zelfs beter dan IQ. Deze vaardigheden zijn onder andere
het kennen van de emoties (zelfbewustzijn), omgaan met emoties, het
motiveren van jezelf, het herkennen van emoties bij anderen en omgaan
met relaties. Zou het kunnen zijn dat als kinderen teveel naar de
schermen kijken zij daarmee beroofd worden van de interactie die nodig
is om hun sociale intelligentie op te bouwen?
Als
ouders moeten we ons deze vragen stellen, in het digitale tijdperk zijn
deze vragen van groot belang ten aanzien van het opvoeden van onze
kinderen. Echter, door de antwoorden hierop hoeven we niet meteen in
paniek te raken en er van uitgaan dat er niets aan te doen is. Wat we
kunnen en moeten doen is om meer van onszelf bewust te worden, om zo een
betere aansluiting met onze kinderen te scheppen. Dit betekent niet dat
we moeten overdrijven in ons ouderschap, aangezien onze samenleving die
neiging heeft. Wat telt is de tijd die we met onze kinderen
doorbrengen, onze telefoons wegleggen en echt naar onze kinderen kijken,
luisteren naar wat zij te zeggen hebben en hen laten weten dat zij
gehoord en gezien worden. En als het gaat om technologie, moeten we het
goede voorbeeld geven door ze te laten zien in plaats van ze te
vertellen hoe we op gezondere manieren deze “onvermijdelijke” apparaten
in ons leven kunnen integreren.
Vond je dit een leerzaam artikel ? Deel het dan via Social Media aub. De buttons vind je onder dit artikel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten