Ik verbleef in een hotel en zocht toegang tot het draadloos internet. Tot mijn teleurstelling verbrak de verbinding steeds. Een telefoontje naar de technische dienst hielp niet veel. Tenslotte concludeerde de technicus dat er teveel storing was bij mijn kamer. Hij stelde voor dat ik naar een andere kamer zou verhuizen. Dus om 1 uur ‘s nachts pakte ik m’n boeltje en sjokte ik naar een andere hotelkamer.
Ik logde in op het draadloos internet en kwam erachter dat de ontvangst in deze kamer niet beter was. Gefrustreerd zocht ik naar andere draadloze netwerken in het hotel en ik ontdekte dat er nog een beschikbaar was. Ik logde in en het werkte perfect. Dus ik had helemaal niet van kamer hoeven verwisselen. Ik hoefde alleen maar m’n frequentie wijzigen. spiral-time
Veel mensen komen in de verleiding om te veranderen van baan, van huis of van echtgenoot, en soms werkt dat. Maar het is niet ongebruikelijk dat je, eenmaal in je nieuwe situatie, er achter komt dat het een herhaling is van je oude situatie. In veel gevallen had je de situatie niet hoeven te veranderen. Je hoefde alleen maar het gezichtspunt van waaruit je naar de situatie keek te veranderen. Vaak is er eerder een verticale dan een horizontale stap nodig. In plaats van weg te gaan, te veranderen van gezichtspunt.
Dr. Michael Ryce geeft een workshop die heet: Waarom gebeurt mij dit steeds? Hij komt met dit voorbeeld:
“Stel, je vlucht weg uit New York om te ontsnappen aan een relatie die niet werkt, en de persoon die je afhaalt op het vliegveld van Los Angeles maakt de zin af waar de persoon die je verliet in New York mee begon.”
michael ryce
michael ryce
De wereld die we ervaren wordt niet gecreëerd door mensen of omstandigheden. Het wordt gecreëerd door gedachten. De belangrijkste plek waar je de wereld kunt veranderen is in je hoofd. Als je probeert de wereld te veranderen zonder eerst je denken te veranderen, zal de wereld niet veranderen. Als je je gedachten verandert, verandert alles.
We hebben binnenkort weer de periode van Thanksgivings en Kerst (redactie: het originele Amerikaanse artikel is ouder dan vandaag), die vaak een hoop stof biedt voor spirituele groei. Je krijgt wellicht te maken met familie en sociale bijeenkomsten met mensen die je vervelen, je beledigen of je tot wanhoop drijven. Hoewel je misschien zulke situaties probeert te vermijden, maar er in dit geval niet onder uit komt, kun je ook van de gelegenheid gebruik maken om uit te proberen een verticale in plaats van een horizontale stap te zetten.
HayHouseRadioOm te verduidelijken: Een vrouw belde op in mijn radioprogramma Get Real voor Hay House Radio (www.hayhouseradio.com) en ze vertelde dat ze naar een familiebijeenkomst moest met mensen die haar irriteerden. Ik gaf haar de volgende suggestie: “Ga voor het weekend een paar minuten stil zitten en neem jezelf voor dat je enige doel voor het weekend innerlijke vrede is. Wat iemand ook zegt of doet, jij blijft daar in die kalme innerlijke ruimte. Trek alle macht die je je familieleden hebt gegeven om je ongelukkig te maken terug.”
Dit zou voor ons allemaal goed zijn om te gaan oefenen. Als je bij je innerlijke vrede kunt blijven in gezelschap van iemand die je regelmatig heeft geërgerd, dan verdien je je spirituele afstudeerdiploma. Zie jezelf als deelnemer aan een seminar met als titel “Geluk op de eerste plaats”. Verander je beeld van die persoon in dat van een engel die gekomen is om je te helpen om je innerlijke kracht te vinden. Je hebt een spiritueel contract met die persoon om je te helpen je ziele-spieren te laten groeien. Als je er voor kunt kiezen om je goed te voelen in hun aanwezigheid, wat ze ook zeggen of doen, zullen ze zich waarschijnlijk uit je omgeving terug trekken. Als ze dat niet doen, zal dat ook geen probleem voor je zijn omdat je de les geleerd hebt dat ze er zijn voor jou om van te leren. In de Cursus in Wonderen staat:
“De heiligste plek op aarde is daar waar een vroegere haat een nieuwe liefde is geworden.”
Zie het leven als een grote radiotuner of internetbrowser. Er zijn miljoenen stations of webpagina’s waaruit je kunt kiezen, heerlijke en afschuwelijke. Je moet erachter komen op welk station of URL je afstemt. Als je een slecht programma voorgeschoteld krijgt, heb je er niets aan om het radiostation uit te gaan schelden of de website te verwensen. Je hebt de mogelijkheid om een andere frequentie te kiezen. Een oude kreet van Microsoft past hier goed bij: Waar wil je vandaag heen?Microsoft_-_Where_do_you_want_to_go_today.svg
Ik wil niet suggereren dat je nooit veranderen moet van relatie, of van baan, of van hotelkamer, of dat je naar bijeenkomsten moet gaan met energie-vampieren. Soms heb je het idee dat je een stap moet zetten en is “nee” de beste antwoord. Maar er zijn ook momenten dat het veranderen van je denken veel effectiever is dan het veranderen van je positie. Uiteindelijk is je denken je positie.
Je probleem is wellicht niet, zoals de technische man me zei, storing van ergens buiten de kamer. Je probleem zou storing vanwege illusies kunnen zijn. Het antwoord op storing door illusies is niet om de ene illusie te vervangen door een andere. Het enige antwoord op illusie is echtheid. Ga niet wat heen en weer schuiven met illusies. Kijk voorbij die illusies.
Het geheim voor geweldige familiebijeenkomsten zou kunnen zijn wat je al miljoenen keren hebt gehoord van je favoriete radio- of televisiestations: Blijf afgestemd.
Alan Cohen Publications - http://www.alancohen.com 
Vertaald door Jitske,  voor Nieuwetijdskind.com © 2014